12 Eylül 2009 Cumartesi

bilgisayar ve tv manyağı çocuklara

Arkadaşlar e - mailime gelen bir mesajı burda paylaşmak istedim Tuna doğduğundan beri bu konu üzerinde anlamda durdum ve hala TV izlemiyoruz.Kaçamak yaptığımız zamanlarda da içim içimi yiyor kapatıyoruz.Bizde insanın yani..
Geçende Ayça'nın eski postlarını okurken bir blog annesinin neden izlemesin ki çok şey öğreniyor televizyondan diye bir yorum yazdığını okudum. Muhtemelen bu yazı ona ulaşmayacak ama bize biraz daha dikkat için uyarı verir. Aşağıya aynen ekliyorum.

bilgisayar ve tv manyağı çocuklara
> >sahip olan bizler için okunulması şart bir mail!

> >Arkadaşlar Merhaba,

> > >Başımızdan geçen kötü bir olayı sizinle paylaşmak ve sizlerinde nedenleri hakkında dikkatli olmanız konusunda uyarmak istedim.

12 Eylül sabahı 10 yaşındaki oğlum yatağından kalktıktan 10 dakika sonra lavabo'nun önünde kriz geçirdi.
> >Yerde vucudu kaskatı iken
> >titremelerle birlikte, göz bebekleri kayboldu, nefes zorluğu, ağızda köpürmeler başladı.
> >Hemen acile kaldırıldı. Yapılan testlerden sonra konulan teşhis sara(epilepsi) idi.
> >Ilaç tedavisine başlandı.Daha şoku üzerimizden atamadan 9 gün sonra 21 Eylül sabahı 07:00 de oğlum benim yanımda yatakta iken yine kriz geçirdi.
> >Ilk müdahaleyi yaptıktan sonra bu sefer Fakülteye gittik. Orada da yeniden tetkikler yapıldı.
Teşhis aynı idi. Bizdeki belirtilere göre 8-14 yaşındaki çocuklarda görülebilen bir sara çeşidi imiş. Kullanılan ilaç 20-21 gün sonra beyne ulaştığı için,beyin henüz ilaçtan fayda görmeye başlamamış idi.
Araştırmalarımıza göre ve bu konuda en iyisi olduğunu öğrendiğimiz Fakültedeki profesör'den ( Mehmet Okan) randevu almıştık. Dün yapılan görüşme ve muayeneden sonra hocanın bize (sizlere de) dikkat etmemiz gereken konular şunlar idi.

Epilepsi'yi tetikleyen unsurlar 50 Hertz TV' ve Monitörlerdeki resim kaymalarını çocuk beyni daha kolay algılayıp, beyin,istem dışı bu atlamaları takip ettiği için yoruluyormuş. Yorulan beyin daha sonra bir boşalma isteğiyle vucuda nöbet geçirtiyormuş. Bu nedenle mümkünse 50 Hertz üzerindeki cihaz kullanımı. (Avrupa'da 60 Hertz altında TV üretilmesi yasaklanmış.)
Oğlum bu yaz hemen hemen her gün saatlerce 50 hertz olan TV'de playstation ve yanındaki Bilgisayar'da oyun oynadı. Bir çok arkadaşımın çocuğu, yeğeni de aynı durumda olduğu için bu maili hazırlayarak uyarmak istedim.
Tetiklemeyi yapan diğer bir unsur "kafein" yani Kola.
Profesör çocukların beyni için kolanın çok zararlı olduğunu belirtti. Kafeinli
içeceklerden özellikle kola ve enerji içeceklerinden çocukları uzak tutun dedi.
Tetiklemeyi yapan bir diğer unsur da yanıp sönen ışıklar, yani disko ışıkları. Bu ışıkları evde karanlıkta veya loş ışıkta izlenilen Tv veya bilgisayar
oyunları oluşturuyor. Tv' yi en az 3 metre ve aydınlık ortamda izlenmesini ve özellikle söyledi hoca.
Bilgisayarı ise günde en fazla 20 dakika ile sınırladı.
Son nöbetten sonra en az 2 yıl sürekli (kontrollü) ilaç kullanımı ile sorunun epeyce giderilebileceğini ve 14 yaşından sonra %96 oranında bir daha nöbet geçirilmeyeceğini belirtti.

5 yorum:

Alya'nın Esra'sı dedi ki...

TV bebekler için kesinlikle çok tehlikeli.. önemli noktaya dikkat çektiğin için tşk ederim.. benim fıstık bu zamana dek hiç ama hiç TV seyretmedi. epilepsi ile birlikte geç konuşmaya veya konuşma tembelliine de sebep olduğu çok kesin. aferin tunaya seyretmiyor TV.

* YeLiZ * dedi ki...

ben sadece baby einstein seyrettiriyorum ama urktum bak simdi bunu okuyunca
Sagol paylastigin icin

Ömer Tuna dedi ki...

Esra'cım Tunam hiç izlemedi diyemiyeceğim. Dediğim gibi arada kaçamak yapıyorum. Ama hiç bir zaman uzun süreli açmadım.Bu en fazla 5- 10 dakikayla sınırlı kaldı.Zaten reklam dışında hiç bir şey dikkati çekmiyor. Asıl yeşil eriğine aferin.Tv. evimize hayatımıza bu kadar girmişken..
Yelizcim TV. açmama konusunda çok istikrarlı olamasamda çizgi film konusunda oldukça katıyım daha hiç çizgi film görmedi reklamlardaki karakterler hariç.Ama artık büyüdüler kendileri izlemek isteyecekler işte asıl o zaman sınırlandırmalar gelecek.Bu arada bloğu kapatmamana çok sevindim. Yeni bir blog açmadın değil mi?

apsuwa dedi ki...

Oğlunuz çok tatlı Allah bağışlasın, yazı çok ürkütücü.. bizim evde tv sürekli açık fakat oğlum Allah'tan pek ilgili değil yinede bağımlılık yaptığı doğru seyretmese bile kapattığım zaman açmamı isteyebiliyor!
Aslında bu mail'i mümkün olduğunca yaymak lazım müsadeniz olursa bende bloguma eklemek isterim.

Selamlarımla

Ömer Tuna dedi ki...

Çok izlemesede ileride bunu talep edecektir. Uzmanlar 2 yaşına kadar Tv. izlenmesinin yasaklanmasını, 2 yaşından sonrada en fazla 15 dakikayla sınırlandırılmasını öneriyorlar. Yayınlamanızı elbetteki isterim. Benim yazım değil zaten isteyen herkez yayınlayabilir. sEVGİLER